Πέμπτη, Ιανουαρίου 20, 2005

Πίνουν στην Σερβία Κόκα-Κόλα;

Μίλαγα εχθές με την Έμυ. Δυνατά, και με επιχειρήματα. Δεν τσακωνόμασταν, αν και αμφιβάλλω (μετά τα σημερινά) αν θα ξαναλειτουργήσει ποτέ ο εκτυπωτής της (Βασίλη, την γάμησες. Σειρά σου.).

Το θέμα της κουβέντας (σας βάζω με το ζόρι και έχετε άλλα, καλύτερα πράματα να κάνετε, αλλά δεν πειράζει, καθίστε λίγο, να κεράσω σοκολατάκι;) είχε ως εξής:

Πίνουν στην Σερβία Κόκα-Κόλα;

Ελα ντε. Πίνουν; Γιατι εμείς, πίνουμε. Και Κοκα Κόλα πίνουμε, και Νάικ φοράμε, και Στερ και Βίλλατζ πηγαίνουμε, και Φοξ ταινίες βλέπουμε. Και μετά, λέμε ο μαλάκας που ορκίζεται σήμερα (τι ορκίζεσαι βρε καραγκίοζη, κανένας δεν σε πιστεύει), και κάνουμε και καμιά διαμαρτυρία, να κατέβουμε Βου Σοφίας, να βρίσουμε τους φονιάδες των λαών.

Και μετά, είπαμε. ΜακΝτόναλτς, κόκα (κόλα), Νάικ, και άγιος ο Θεος.

Βρε μαλάκα (λέω μέσα μου, αυτογνωσία που και που, χαριτωμένο αγαθό, στα πλαίσια της ψυχολογικής μου κατάρρευσης) το κουτάκι της κοκακόλας που αγόρασες θα γίνει σφαίρα στο όπλο αμερικανού φαντάρου στο ιράκ. Θα κάνει έναν (όχι πολύ μεγάλο) κύκλο, και θα καταλήξει, τσουπ, εκεί.

Μπαμ, θα πατήσει την σκανδάλη το αμερικανό, βζουν θα κάνει το κουτάκι της κοκακόλας -παύλα- σφαίρα, χλουτς, πάρτο κάτω το ιρακινό.

Και 'συ (πάντα μέσα μου λέω, ε;) θα το δεις στην τηλεόραση και θα πεις "πω-πω τον πούστη τον αμερικάνο" και άλλα τέτοια. Και πολύ καλά θα νιώσεις που τον είπες "πούστη" τον άνθρωπο, και η ηθική σου υπόσταση πολύ θα ανέβει. Τόσο ψηλά. Γιατι εσύ είσαι άνθρωπος, δεν είσαι καραγκίοζης.

Και καλά εγώ. Δεν βαράνε εμένα, τον ιρακινό βαράνε.

Αλλά ο σέρβος, πίνει και αυτός κόκα κόλα;


Τούτο το blog έχει μεταφερθεί στην διεύθυνση http://www.arkoudos.com/... Δεν έχει νόημα να κάνετε comment εδώ, αντιθέτως, αναζητήστε το ίδιο Post στο καινούργιο site!

17 Comments:

Blogger Damsel in Stress said...

Η εταιρία που άνοιξε το εργοστάσιο της Coca Cola στη Σερβία ήταν η τότε ελληνική 3Ε. Μετά αγοράστηκε από την Coca Cola Company, αν δεν απατώμαι. Ήταν μάλιστα η μόνη εταιρία που, οι έλληνες υπάλληλοί της (το εργοστάσιο μέχρι σήμερα διευθύνεται από Έλληνες), κατά τη διάρκεια των βομβαρδισμών δεν την έκαναν τουμπεκί αλλά έκατσαν και άνοιξαν το εργοστάσιο αμέσως μετά. Αυτό, όσο παλαβό κι αν ακούγεται, εκτιμήθηκε ιδιαίτερα από τους Σέρβους διότι έδωσε δουλειά σε πολύ κόσμο μια εποχή που οι δουλειές ήταν δυσεύρετες και οι ανάγκες πολύ μεγάλες. Και δεν μιλάμε μόνο για τους εργάτες του εργοστασίου αλλά και για τους προμηθευτές της ζάχαρης, τους μεταφορείς του κονσετρέ, τους ψιλικατζήδες που πούλαγαν στα πεζοδρόμια και πάει λέγοντας.

Ίσως αυτή να είναι και η βασικότερη αντίρρησή μου στο post. H κάθε Coca Cola δεν είναι μόνο σφαίρα στο όπλο του αμερικάνου φαντάρου στο Ιράκ. Και κανείς να μην την έπινε, πάλι κάπως αλλοιώς θα χρηματοδοτούνταν αυτό το μακελειό, από τη στιγμή που δεν υπάρχει ειρηνιστικό κίνημα τέτοιο που να μπορεί να επηρρεάσει σοβαρά τις κυβερνήσεις και τους απαθείς πολίτες. Πέρα, λοιπόν, από σφαίρα, το προϊόν της κάθε πολυεθνικής είναι και θέσεις εργασίας. Είναι και ανάπτυξη της περιοχής που κατοικοεδρεύει το εργοστάσιο. Είναι και ασπίδα προστασίας της χώρας (αν μιλάμε για πολλές πολυεθνικές μαζεμένες με μεγάλες επενεύσεις και κεφάλαια στη χώρα), διότι ουδεμία πολυεθνική θέλει να δει τα "περιουσιακά της στοιχεία" γιαπί και τα κέρδη της να βρίσκουν πετρέλαιο.

Χωρίς να θέλω να πάρω τη θέση της "υπερασπίστριας" των πολυεθνικών (δεν είμαι φίλη, όσον αφορά τον τρόπο που λειτουργούν -βλ. Union Carbide στο Μποπάλ-), δεν μπορώ να μην πω ότι, προσωπικά, βρήκα το post λίγο απλοϊκό. Διότι τα πράγματα δεν είναι, κατ' εμέ, ποτέ ασπρόμαυρα.

1/20/2005 09:19:00 μ.μ.  
Blogger Ttallou said...

Φεβρουάριος 2003, λίγο πριν αρχίσουν οι βομβαρδισμοί στη Βαγδάτη.
"Aποφάσισα κάτι μεγάλο. Να κόψω την Coca Cola, εγώ που τη ρουφάω κάθε μέρα, σε αντίδραση στον πόλεμο. Ήδη έχω κόψει τα Mc Monalds".
"Καλά κάνεις. Εγώ την Coca Cola την έκοψα απ' το '90, όταν μας πήρε η Coca Cola τους Ολυμπιακούς του 1996".

Την Coca Cola την έκοψα από κείνο το Φλεβάρη. Ακόμη και ποτά σκέτα πίνω. Στην αρχή ήταν κι άλλοι μαζί. Μετά σιγά σιγά επέστρεψαν στα Marlboro, στην Coca Cola, στο Hollywood.
"Δε βαριέσαι. Η δικιά μου μια Coca Cola θα σώσει την κατάσταση;"τη μια μέρα.
"Βλάκες Αμερικάνοι με τον κωλομπους" την άλλη.

Δεν ξέρω αν πίνουν οι Σέρβοι κόλα. Με νοιάζει που ακόμα πίνουμε εμείς.

1/20/2005 09:34:00 μ.μ.  
Blogger Sakis Rizos said...

Να με συμπαθάς, αγαπητέ Γιάννη, αλλά αυτό το post είναι τόσο στοχευμένο στο συναίσθημα και όχι στη λογική, τόσο υπεραπλουστευμένο όσο δεν γίνεται -κατά το "πιο γάλακτος δεν γίνεται!" :-)

Εν τάχει:

(1) Αν δεν θέλουν στην Σερβία να πίνουν Coca-Cola, ας μην πίνουν. Αν θέλουν στην Σερβία να πίνουν Coca-Cola, ας πίνουν. Ελευθερία επιλογής λέγεται, remember? Και, παρακαλώ, να μην ακούσω περί των κακών πολυεθνικών που πνίγουν τους ανταγωνιστές τους και άλλους τέτοιους αφορισμούς...

(2) Οι πολυεθνικές έχουν τα κακά τους αλλά έχουν και τα καλά τους -αυτό δεν συμβαίνει με όλα τα πράγματα άλλωστε;. Μερικά από τα σημαντικά καλά: Επενδύσεις -ναι, αυτό για το οποίο φωνάζουμε στην Ελλάδα ότι δεν έχουμε αλλά διακαώς επιθυμούμε(;)- αύξηση της απασχόλησης άμεσα και έμμεσα, μεταφορά τεχνολογικού και διοικητικού know-how, ανάπτυξη γενικότερα.

(3) Και γιατί να σταματήσουν να πίνουν οι Σέρβοι (και οι κάθε Σέρβοι) μόνο την Coca-Cola; Ας σταματήσουν να αγοράζουν και Levi's, ας σταματήσουν να τρώνε στα McDonald's, ας σταματήσουνε να καπνίζουν Marlboro κ.λπ. Με άλλα λόγια, ας σταματήσουν τις εισροές κεφαλαίων, ας αυξήσουν την ανεργία, ας μειώσουνε τη μεταφορά τεχνολογικού και διοικητικού know-how, ας μειώσουνε την ανάπτυξης της χώρας τους (και όχι μόνο) γενικότερα. Τι ηθική πράξη! Τι καλό πράγμα! Από λογική όμως; Από αποτέλεσμα;

(4) Και σε τελική ανάλυση, ποιος είναι ο ιδιοκτήτης της Coca Cola (και της κάθε άλλης καταραμένης πολυεθνικής και δη αμερικανικής); Οι μέτοχοί της. Και αυτοί δεν είναι μόνο Αμερικανοί. Οι περισσότεροι μάλιστα δεν είναι Αμερικανοί. Και σίγουρα κάποιοι είναι και Έλληνες -αλλά, ξέχασα αυτοί οι Έλληνες δεν είναι ηθικοί όπως εμείς.

Θεσμικοί επενδυτές, αμοιβαία κεφάλαια, αυτοί είναι οι ιδιοκτήτες της Coca-Cola. "Windows and orphans" που λένε και οι fund managers. Δεν πίνεις Coca-Cola; Μειώνονται τα κέρδη της. "Καλά να πάθει!". Και οι χήρες και τα ορφανά τι; Θα μείνουν νηστικοί; Είναι ηθικό αυτό; Ok, είπα και γω το απλό και συναισθηματικό μου επιχείρημα. You get the picture.

Και αν κάποιος ενδιαφέρεται για μια γενικότερη θεώρηση του θέματος μπορεί να διαβάσει αυτό "Pro Logo: Don't shoot the brand!" και αυτό "Θα χρησιμοποιούσε ο Adam Smith το Linux;" αν θέλει.

1/21/2005 12:11:00 π.μ.  
Blogger arkoudos said...

Μ΄αρέσει τρελά που το άρθρο σηκώνει αντιδράσεις...! :)

Δεν λέω οτι έχετε άδικο. Ούτε ότι είσαστε "αμερικανάκια". Ξέρω (πιστευω) τις αντιδράσεις σας και τους θυμούς σας και τα πιστεύω σας.

Είδατε το κείμενο και σκεφθήκατε λογικά. "Κάτσε ρε φίλε, δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα". Έχετε δίκιο.

Αλλά, αυτό λέω και εγώ. Λογικά, δεν θα έπρεπε να αντιδράσει ο κόσμος έτσι. Αλλά υπάρχει και κάτι άλλο.

Και λέω τα εξής:

Καταρχάς, πουθενά δεν είπα "να μην πίνουν". Μισό λεπτό. Να κοιτάξω. Μμμμμ... οχι, πουθενά. Ότι θέλουν ας κάνουν.

Επίσης: Τα εργοστάσια δίνουν δουλειά. Λεφτά. Εργασία. Χαρά. Θέσεις. Διευθυντές. Πρόοδο. Κοινωνική ευημερία. Δυνατότητα να ονειρευεσαι το δικό σου σπίτι. Αυτοκίνητο. Πλέι-στέισιον. Στέισιον βάγκον. Σύνταξη. Ασφαλιστική εταιρεία. Και δίνουν και προϊόντα. Που τα πουλάνε οι περιπτεράδες. Και βγάζουνε λεφτά. Και γίνονται Μινιόν. Ή Χόντος, γιατί άμα γίνουνε Μινιόν, θα τους κάψουνε πέντε-έξι φορές μέχρι να βάλουνε μυαλό. Και άμα έχεις εργοστάσιο, και βγάλεις και δεύτερο, λιποθυμάει μία καλή κυρία στα στιβαρά σου μπράτσα. Την παντρεύεσαι. Κάνει τους Ολυμπιακούς.

Ωραία πράγματα.

Αλλά, για κάθε ευρώ που δίνεις, το μισό πάει εκεί. Στους Κακούς. Εγώ φταίω; έτσι δεν είναι; εκεί δεν πάει; Απο το λογιστικό γραφείο, βάζουν στον λογαριασμό της τράπεζας. Και η τράπεζα τα μεταφέρει στον λογαριασμό στην Αμερική. Εγώ φταίω; Εκεί πάει. Και ο κύριος αμερικάνος, δίνει μία εντυπωσιακή δωρεά στον Μπους. Και αυτός χρηματοδοτεί διαφημίσεις. Και πείθει τον κοσμάκη. Και βγαίνει. Και λέει "ο αξόνας της τρομοκρατίας", και άλλα τέτοια. Εγώ φταίω; Αυτός τα λέει. Και πως θα πολεμήσουμε τον "άξονα του Κακού"; θα βομβαρδίσουμε. Και στρατόπεδα, και γέφυρες. Φταιει, δεν φταίει το αμερικανό, θα βομβαρδίσει και νοσοκομεία. Και τραίνα. Εγώ φταίω; εκεί πήγε ο πύραυλος. Που αγοράστηκε (ή φτιάχθηκε) με κρατικά χρήματα. Που τα πήραν από τους φόρους μεγάλων ετιαριών. Που τα έβγαλαν από την πώληση των αγαθών τους. Που τα έβγαλαν (και) από το μισό ευρώ που πήραν από τον Σέρβο. (Και απο τον Έλληνα, btw)

Υπεραπλουστεύω; πιθανόν. Καμία αντίρησση. Το άρθρο δεν είχε παραινέσεις. Μην πίνετε, και τέτοια. Είχε μία ερώτηση, και η Damsel μου την έβγαλε σωστή. Πίνουν κοκα κόλα.

Θα άλλαζε ο κόσμος αν δεν έπιναν; Δεν το ρωτούσα πρίν, το ρωτάτε (εν μέρει) εσείς. Πιθανόν. Ισως προς το χειρότερο. Ίσως να ψοφάγανε της πείνας, γιατί δεν θα είχανε δουλειές. Είδαμε τι δίνουν οι δουλειές πιο πάνω, ναι;

Ε, ωραία λοιπόν.

Είπα εγώ τι να κάνουν αυτοί; Πήγα σπίτια τους να τους κλέψω τις κοκα κόλες τους, να τους μαλώσω, να τους ντροπιάσω; Τσου. Αμα θέλουν να πιούνε κοκα κόλες, με γειά τους, με χαρά σας. Αμα θέλουν να φοράνε λιβάις, και να καπνίζουνε μάρλμπορο, μαγκιά τους. Είναι και τρέντυ. Φάσιον. Αμα δεν το κάνεις, δεν είσαι ιν στάιλ. Πως θα σε δει η γκόμενα, πως θα την ρίξεις; με παπαστράτο;

Είναι ο οικονομικός αποκλεισμός, το εμπάργκο, μία κίνηση υπεραπλουστευμένη; Μπορεί και να είναι. Δεν έχω καμία αντίρρηση. Σο μπη ιτ.

Αν τα πράγματα είναι τόσο καλά με την κοκα κόλα, έχω μία (υπεραπλουστευμένη επίσης) ιδέα: Να βάλουνε, όσο περισσότερες αμερικανικές και βρετανικές εταιρείες -παύλα- εργοστάσια εκεί. Να γεμίσουν εργοστάσια. Τι θα βομβαρδίσουν οι άλλοι; Δεν θα βρίσκουν κενό χώρο. Όπου και να πέφτει η βόμβα, θα χτυπάει δικά τους συμφέροντα. (Και θα 'χουνε και δουλειές). Και για να συντηρούνται τα εργοστάσια, να αγοράζουν μόνο αμερικάνικα προϊόντα. Απ΄ όλα. Δύο και τρείς φορές. Πολλά δολλαρια, καλή αγορά. Νο ντεντς. Ονλυ ντόλλαρς.

Και να μιλάνε αμερικάνικα, να λένε οκ, γιες, σουρ, ολράιτ, ντάν, και άλλα τέτοια, αμα ξανάρθει ο αμερικάνος να συννενοηθεί βρε παιδί μου, να μην μπερδεύεται.

Αν και, εδώ που τα λέμε, θα κάνει λίγο καιρό να έρθει, γιατί κάτι τρέχει με το απεμπλουτισμένο ουράνιο, κάνει λίγο καιρό να ξεθυμάνει το σκασμένο. Δεν ξέρει βλέπεις από μπίζνες.

Και να κανουνε και την σημαία τους με αστέρια (στα χρώματα είναι ήδη μία χαρά) να ξεγνοιάσουνε οι άνθρωποι. Όχι βόμβα, ούτε κροτίδα το πάσχα δεν θα πέφτει.

Καλά θα κάνουνε. Μια ερώτηση έκαμα και εγώ ο φτωχός αρκούδος.

Την αλλάζω λίγο τώρα:

Ο πατέρας του σκοτωμένου αδελφού, της διαμελησμένης γυναίκας, του παραμορφωμένου βρέφους, πίνει και αυτός κοκα κόλα;

Γιατί αν η ερώτηση είναι συναισθηματικά φορτισμένη (που είναι) εγώ δεν διαφωνώ. Η συναισθηματικά φορτισμένη αντίδραση, μπορεί κάλλιστα να είναι λάθος. Βλακεία. Υπεραπλουστευμένη. Να οδηγείται από τον θυμό και όχι απο την λογική.

Να ρίχνει μπουνιά στο μαχαίρι.

ΑΥΤΟ δεν με πειράζει καθόλου.

Δεν είναι ο δικός μου αδελφός, η δικιά μου γυναίκα, το δικό μου παιδί. Δεν έχω λόγο(;) να είμαι εγώ θυμωμένος. Αυτός έχει. Εγώ γιατί να έχω;

Εγώ ρωτάω γι αυτόν: Τόσο γρήγορα ηρέμησες ρε μπαγάσα;

1/21/2005 02:04:00 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Ε πως ρε αρκούδε, αφού αντί να το σκεφτείς το πράμα διεξοδικά υπεραπλούστευσες. Δε σκέφτηκες και εσύ το παρακάτω:

"Με άλλα λόγια, ας σταματήσουν τις εισροές κεφαλαίων, ας αυξήσουν την ανεργία, ας μειώσουνε τη μεταφορά τεχνολογικού και διοικητικού know-how, ας μειώσουνε την ανάπτυξης της χώρας τους (και όχι μόνο) γενικότερα. Τι ηθική πράξη! Τι καλό πράγμα! Από λογική όμως; Από αποτέλεσμα;"

Με λίγα λόγια μόνο οι πολυεθνικές φέρνουν την άνοιξη, χωρίς αυτές βαρύς χειμώνας. Κι όμως νομίζω κάτω στη Λατινική Αμερική, όπου οι πολυεθνικές βάζουν 15χρονα κοριτσάκια να δουλεύουν 18 ώρες τη μέρα για ένα κομμάτι ψωμί, το οποίο τους παίρνουν το μεσημέρι στην καντίνα του εργοστασίου (οι υπάλληλοι απαγορεύεται να πάρουν δικό τους φαΐ μέσα), τους βάζουν αντισυλληπτικές ενέσεις ώστε να μην μείνουν έγγυες και τις απολύουν αν γίνει κανένα λάθος, είναι καλοκαίρι.

Τι να μιλάμε τώρα με συναίσθημα, πρέπει να τους πουν και ευχαριστώ που δημιουργούν ζώνες ελεύθερου εμπορίου για να μην πληρώνουν φόρους και να έχουν εργάτες με μισθούς πείνας. Αν ένα πουκάμισο του GAP στοιχίζει $2 για να ραφτεί στη χώρα κατασκευής και πουλιέται $36 σίγουρα η διαφορά πάει για την ανάπτυξη. Και αν δεν πηγαίνει εκεί πηγαίνει απευθείας στους μετόχους και τους εργαζομένους, αλήθεια, ρωτήστε τους μετόχους της Enron. Στο κάτω κάτω άλλο να πεινάς και άλλο να πεθαίνεις από την πείνα, λογικά τους χρωστάνε και ευγνωμοσύνη.

Άσε μας ρε αρκούδε να πιούμε μια Coca-Cola με την ησυχία μας...

1/21/2005 04:40:00 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Μπήκα πολύ στον πειρασμό κα καπηλευτώ την πατρότητα (μητρότητα) του προηγούμενου comment. Με εκφράζει πολύ.
Ώστε Ανώνυμε πες μας το όνομά σου.

Σάκη, σου χαρίζω τα πρωτεία μου στο ρόλο του Δικηγόρου του Διαβόλου.

Αρκούδε, μέχρι εδώ ακούγονται οι ταχυπαλμίες σου. Μου θύμισες τον εαυτό μου όταν τα "έχωσα" στης Μάντυ για την αυτοδικία.

Ιφιμέδεια

1/21/2005 07:05:00 μ.μ.  
Blogger Damsel in Stress said...

Basta ρε παιδιά γιατί πήγε μακρυά η βαλίτσα. Πριν αρχίσουμε να ρίχνουμε πέτρες σε οτιδήποτε ξεκινάει από χώρα πλουσιότερη και με περισσότερη επιρροή απ΄ τη δική μας, ας σκεφτούμε που βρισκόμαστε, πως ήρθαμε εδώ και που πάμε.

Η Ελλάδα είναι αυτή που είναι, διαθέτει ότι διαθέτει και πάει όπου πάει. Δεν είμαστε υπεύθυνοι για το παρελθόν της. Η δική μας γενιά έχει ευθύνες για το που τραβάμε. Για το αν θα μας φασκελώνουν οι Έλληνες του μέλλοντος. Ας προσέχαμε να είμαστε και μεις αποικιοκράτες. Ας προσέχαμε να είμαστε και μεις Ιαπωνία. Αλλά εμάς μας φάγανε τα 400 χρόνια Τουρκοκρατίας ε; Και τα 4 χρόνια γερμανικής κατοχής. Και τα 4 χρόνια εμφύλιου. Και ο πόλεμος του '97. Και η Χούντα. Και .. και .. και .. Τέλος πάντων, αυτό είναι, μώκο και σ' όποιον αρέσει.

Τώρα, πολυεθνικές. Οκ, ως ιδέα δεν είναι η καλύτερη του πλανήτη. Ναι, ρίχνουν αντισυλληπτικά στις εργάτριες. Ναι τυφλώνουν κόσμο και μετά δεν πληρώνουν. Ναι, πληρώνουν με ψίχουλα. Ναι, βάζουν και τους δουλεύουν ανήλικοι. Ναι ναι ναι ...

Αλλά πείτε μου κάτι. Πότε έριξε η κάθε πολυεθνική Coca Cola αντισυλληπτικό στις ελληνίδες εργάτριες; Πότε δούλεψαν στα εργοστάσιά της ανήλικες γαλλίδες; Εν ολίγοις, αυτό που θέλω να πω είναι ότι οι πολίτες μιας χώρας πρώτα ξεπουλιώνται από την ίδια τους την κυβέρνηση και μετά γίνονται προϊόν εκμετάλλευσης από τις πολυεθνικές. Το δίκηο του ισχυρότερου και η εκμετάλλεσευση του αδύναμου δεν είναι εφεύρεση των πολυεθνικών αλλά του ανθρώπινου είδους γενικώς. Αν ως κυβέρνηση αφήνεις τα σκηνιά λάσκα και προτιμάς να γαμήσεις τους πολίτες σου προκειμένου να δεις θεού πρόσωπο (ή λεφτά στην δική σου τσέπη και μόνο) ... τότε τοις πταίει; Φτώχεια, θα μου πείτε. Πιέσεις πολιτικές. Ωραία! Και γιατί έφτασαν ως εκεί; Ο λαός τι έκανε; Γιατί πρέπει να φερθεί ηθικά η κάθε πολυεθνική όταν η ίδια η κυβέρνηση ξεπουλάει τον λαό της και ο ίδιος ο γονιός το παιδί του, μπας και ζήσει τα άλλα 10 που έχει; Και γιατί τα κάνει τα 10 όταν ξέρει ότι δεν μπορεί να τα ζήσει; Και πάει λέγοντας ...

Ο ισχυρός και ο εκμεταλλευτής όπου βρεί τα κάνει. Όπου η πολιτεία δεν του το επιτρέπει, απλά δεν τα κάνει. Και μη μου πείτε ότι δεν θα πάει. Θα πάει διότι, αν ενθυμούμαι καλώς, και στη Γερμανία έχει εργοστάσια πολυεθνικών, και στη Γαλλία και στην Ιταλία και εδώ στα πάτρια. Με λιγότερα κέρδη ίσως ... αλλά με κέρδη. Επιτέλους, δεν είναι όλοι οι αδύναμοι αθώοι και όλοι οι κονομημένοι ένοχοι.

Και για να απαντήσω στην ερώτηση. Ναι, ο γονιός του διαμελισμένου παιδιού, στην κηδεία του ήπιε Coca Cola. Ήταν πάνω στο τραπέζι μαζί με τη Βότκα, την Τεκίλα, την πορτοκαλάδα και όλα τα άλλα ντόπια ποτά (αν ήταν Μουσουλμάνος αφαιρούμε τα αλκοολούχα). Το έχω δει με τα μάτια μου να συμβαίνει.

1/21/2005 10:25:00 μ.μ.  
Blogger Sakis Rizos said...

@ Anonymous. Ιφιμέδεια. 'Η, μήπως, @ Anonymous/Ιφιμέδεια;...

Έγραψα: "Με άλλα λόγια, ας σταματήσουν τις εισροές κεφαλαίων, ας αυξήσουν την ανεργία, ας μειώσουνε τη μεταφορά τεχνολογικού και διοικητικού know-how, ας μειώσουνε την ανάπτυξης της χώρας τους (και όχι μόνο) γενικότερα. Τι ηθική πράξη! Τι καλό πράγμα! Από λογική όμως; Από αποτέλεσμα;".

Και αυτό το επαναλαμβάνεις στο σχόλιό σου, προφανώς ειρωνικά, ΑΛΛΑ να σου θυμήσω, αν μου επιτρέπεις, ότι Η ΕΙΡΩΝΙΑ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΑΝΤΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΕΠΙ ΤΗΣ ΟΥΣΙΑΣ. Τώρα, βέβαια, εάν μέχρι εκεί φτάνεις...

Και λέγεις ως "αντεπιχείρημα": "Με λίγα λόγια μόνο οι πολυεθνικές φέρνουν την άνοιξη, χωρίς αυτές βαρύς χειμώνας". Εγώ, πάντως, δεν είπα κάτι τέτοιο. Αυτό που είπα ήταν: "Οι πολυεθνικές έχουν τα κακά τους αλλά έχουν και τα καλά τους -αυτό δεν συμβαίνει με όλα τα πράγματα άλλωστε;"

Και συνεχίζεις: "Κι όμως νομίζω κάτω στη Λατινική Αμερική, όπου οι πολυεθνικές βάζουν 15χρονα κοριτσάκια να δουλεύουν 18 ώρες τη μέρα για ένα κομμάτι ψωμί, το οποίο τους παίρνουν το μεσημέρι στην καντίνα του εργοστασίου (οι υπάλληλοι απαγορεύεται να πάρουν δικό τους φαΐ μέσα), τους βάζουν αντισυλληπτικές ενέσεις ώστε να μην μείνουν έγγυες και τις απολύουν αν γίνει κανένα λάθος, είναι καλοκαίρι.".

Πράγματι, αυτά τα πράγματα γίνονται, αλλά είναι η εξαίρεση. Τώρα, βέβαια, εσύ πού να ξέρεις ότι είναι η εξαίρεση... Και, φυσικά, που να ξέρεις και την άλλη πλευρά του νομίσματος...Μην βλέπεις που τα "προοδευτικά", "καλοκάγαθα", και "ηθικά" media, όπως είναι αυτά που, από ό,τι φαίνεται, διαβάζεις αποκλειστικά σου πασάρουν αυτές τις "ανθρώπινες ιστορίες" αποκρύπτοντας επιδεικτικά την ορθολογική αντιμετώπιση του θέματος μόνο και μόνο γιατί σε θεωρούν ανίδεο / ανίδεη και ξέρουν ότι αν σου πασάρουν αυτά που σου πασάρουν εσύ θα τα χάψεις, θα τους δώσεις τα χρήματά σου για να τα αγοράσεις, και θα τους πεις κι ευχαριστώ από πάνω διότι "πράγματι, αυτά τα media είναι σαν και μένα, ανθρωπιστικά, ηθικά, αληθινά...". Yeah right...

Όσον αφορά στις πρακτικές που περιγράφεις παραπάνω και λέγεις ότι "οι πολυεθνικές" φταίνε. Να σε ενημερώσω ότι τα εργοστάσια στα οποία αναφέρεσαι δεν ανήκουν στις πολυεθνικές, αλλά ανήκουν κατά κανόνα σε πολίτες της χώρας στην οποία εδρεύουν. Το ότι κάποια από αυτά τα εργοστάσια χρησιμοποιούν αυτές τις απαράδεκτες πρακτικές που αναφέρεις δεν οφείλεται στις πολυεθνικές, αλλά στο πολιτικό σύστημα που επικρατεί εκεί και το οποίο ουσιαστικά εξυπηρετεί τους πολίτες-ιδιοκτήτες των εργοστασίων της χώρας (και αυτό ΔΕΝ είναι ο καπιταλισμός by the way). Γι' αυτό όμως μην κατηγορείς τις πολυεθνικές. Γι' αυτό να κατηγορείς του πολιτικούς του κράτους.

Και το σημαντικότερο: οι πολυεθνικές δεν έχουν κανένα απολύτως συμφέρον να υποκινούν ή και να επιδοκιμάζουν αυτές τις πρακτικές, όχι γιατί είναι "ηθικές" οντότητες, αλλά για τον απλούστατο λόγο ότι δεν τις συμφέρει. Και δεν τις συμφέρει διότι στον σημερινό, παγκόσμιο χωριό, όπου η πληροφορία μεταδίδεται με ταχύτητα φωτός, ξέρουν ότι αν κάνουν καμιά "στραβή" τα media θα τις "αρπάξουν από τα μούτρα". Άλλωστε, και συ από πού πληροφορήθηκες αυτά που λέγεις;...

Αντιθέτως, οι πολυεθνικές έχουν κάθε συμφέρον να προστατεύουν τη φήμη τους, ώστε να μην στραφεί ο κόσμος εναντίον τους, διότι σε μια τέτοια περίπτωση θα μειωνόντουσαν τα κέρδη τους. Τόσο απλά! Και αν πραγματικά σε ενδιαφέρει το θέμα διάβασε το Pro Logo: Don't shoot the brand!" και ιδιαίτερα την παράγραφο "Υποκινούν την κοινωνική ευθύνη".

Λέγεις έπειτα: "Τι να μιλάμε τώρα με συναίσθημα, πρέπει να τους πουν και ευχαριστώ που δημιουργούν ζώνες ελεύθερου εμπορίου για να μην πληρώνουν φόρους και να έχουν εργάτες με μισθούς πείνας".

Ξέρεις τι είναι το ελεύθερο εμπόριο στο οποίο αναφέρεσαι; Ξέρεις ποια είναι τα πλεονεκτήματά του και ποια τα μειονεκτήματά του; Ξέρεις ότι από το ελεύθερο εμπόριο εσύ απολαμβάνεις περισσότερα και φθηνότερα αγαθά από ό,τι θα ήταν η περίπτωση εάν δεν υπήρχε το ελεύθερο εμπόριο -και κάποιοι άνθρωποι στην, λ.χ., Ν. Ασία επιβιώνουν, προοδεύουν, στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο κ.τ.ό. χάρη στο ελεύθερο εμπόριο; Ξέρεις, επίσης, ότι η δουλειά σε μια πολυεθνική που πηγαίνει σε μια χώρα τής, π.χ., Ν. Ασίας, είναι από τις καλύτερες δουλειές που μπορεί να ελπίζει ότι θα αποκτήσει ο εκεί πολίτης; Ξέρεις ότι εκεί που πηγαίνουν οι πολυεθνικές το οικονομικό ΚΑΙ κοινωνικό επίπεδο αυξάνεται πολύ γρηγορότερα από ό,τι στην περίπτωση που δεν είχαν παει; Και ξέρεις κάτι; Ναι, καλύτερα μισθοί "πείνας" (με τα δικά σου δεδομένα που το στομάχι σου είναι χορτάτο) παρά να πεθαίνουν της πείνας. Σιγά μην τα ξέρεις, λοιπόν, όλα αυτά. Τα "ηθικά" media δεν στα λέγουν αυτά ποτέ...

Συνεχίζεις: "ρωτήστε τους μετόχους της Enron". Ξέρεις την ιστορία της Enron; Ας επισημάνω εδώ μόνο το εξής: Η Enron εξαπάτησε τους μετόχους της, πράγμα που αποκαλύφθηκε από τα media, και τελικά η Enron κατέληξε νεκρή, ο CEO της και άλλοι στη φυλακή, και όλα αυτά βέβαια γίνανε στην "κακή καπιταλιστική Αμερική". Τις Enron της Ελλάδας, όμως, τις ξέρεις; Έχεις δει να πηγαίνουν καμία στα δικαστήρια και, πολύ περισσότερο, να τις τιμωρούν παραδειγματικά;...

Εγώ, τουλάχιστον, έχω ακούσει και τις δυο πλευρές: και τα "ηθικά" media και τα "ανήθικα" media και έχω καταλήξει κάπου συγκρίνοντας και κρίνοντας -και φυσικά υπερασπιζόμενος τις απόψεις μου με τη λογική. Αλλά τι να κάνεις..."η ημιμάθεια είναι χειρότερη από την άγνοια"...

ΥΓ. Ξέρω ότι αυτό το σχόλιό μου θα θεωρηθεί δηκτικό. Και ξέρετε κάτι; Το παραδέχομαι ότι είναι δηκτικό. Από καιρού εις καιρόν γίνομαι δηκτικός όταν η ημιμάθεια περισσεύει...

ΥΓ 2. @arkoudos: Αγαπητέ Γιάννη, γράφεις: "Μ΄αρέσει τρελά που το άρθρο σηκώνει αντιδράσεις...! :)". Να είσαι σίγουρος ότι θα είχες ακόμη περισσότερες αντιδράσεις (ή, ακριβέστερα, γνώμες) αν όλοι εκείνοι που έχουν παρόμοια άποψη με μένα είχαν και το θάρρος (η DiS εξαιρείται) να την εκφράσουν και όχι να μην το κάνουν λόγω του ότι γνωρίζουν ότι "συμπαθούμε αυτούς που λένε με παρρησία τη γνώμη τους, εφόσον, βέβαια, σκέπτονται αυτά που σκεπτόμαστε". (Mark Twain).

ΥΓ 3. Yep, I am pissed now! Pardon me.

1/21/2005 11:07:00 μ.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Πινει ο σερβος Αμερικανικη κοκα κολα; Τρωει ο Ελληνας Γερμανικα λουκανικα Φραγκφουρτης; Παραγγελνει ο Ελληνας Ιταλικη πιτσα;

Τσολιαδες στην Βαρη ειμαστε ολοι τελικα μπροστα στον πλουσιο τουριστα/κατακτητη: come, come, greek souvlaki, good mousaka.
--
evris

1/22/2005 09:45:00 π.μ.  
Blogger Η Κουρούνα said...

Ουδείς αθώος, αγαπητοί. Και επειδή πρέπει να φάμε και σήμερα και να πιούμε χωρίς να μας σταθεί η μπουκιά στον λαιμό, ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε. Το βρήκα! Θα τηρήσουμε ενός λεπτού σιγή για όλα τα θύματα του κόσμου. Και μετά βουρ στον πατσά...

1/22/2005 03:18:00 μ.μ.  
Blogger kukuzelis said...

*
Κάτι ξέρεις ρε Αρκούδε και αφήνεις το ίδιο ποστ τόσον καιρό.
*
Είμαι κι εγώ pissed σαν τον Σάκη. Συγνώμη για το ύφος μου.
*
Φαντάζομαι ότι η αναφορά στα λουκάνικα Φρανκφούρτης δεν ήταν τυχαία.
*
Δεν ξέρω και πολλά από διεθνείς σχέσεις (που καιρός να διαβάσεις τόσες εφημερίδες και άρθρα σε περιοδικά) ούτε η μνήμη μου σκίζει, αλλά ιδού πως έχω καταλάβει τα γεγονότα της Σερβίας (να με συγχωρέσεις για τις απλοποιήσεις και τις ανακρίβειες) :
*
Κάνουν τη μαλακία οι Γερμανοί (θα θυμάσαι βέβαια τις αναγνωρίσεις της Σλοβενίας και της Κροατίας - με την έγκριση των Γάλλων), η οποία υπήρξε αφορμή για να ξεκινήσει το μπάχαλο στην πρώην Γιουγκοσλαβία. Η κατάσταση εξελίσσεται σε ανεξέλεγκτη και ο Γαλλογερμανικός άξονας (θα θυμάσαι βέβαια ότι οι πιο υστερικά αντί Σέρβοι υπήρξαν οι Γάλλοι και οι Γερμανοί και όχι οι Αμερικάνοι) ζητάει απ' το Νάτο να επέμβει. Έλα όμως που οι μεν Γερμανοί δεν διαθέτουν τον απαραίτητο στρατό οι δε Γάλλοι δεν είναι σε θέση να διαθέσουν επαρκή αριθμό μιράζ. Κι έτσι βρίσκονται οι μόνοι αξιόμαχοι σύμμαχοι, οι Αμερικάνοι βέβαια, να βομβαρδίζουν τη Σερβία.
*
Συμπέρασμα: να προστεθεί πάραυτα και το Μποζολέ νουβό στον κατάλογο των προϊόντων που δεν πρέπει να καταναλώνουμε!
*
Τελείως αντίθετος με τους βομβαρδισμούς ήμουν εκείνη την εποχή. Αλλά ουδόλως μου κακοφάνηκε όταν εκείνο το γαϊδούρι ο Μιλόσεβιτς (κάποιοι άλλοι, στο όνομα της εθνικής ανεξαρτησίας, τον ανεχόταν) έφαγε κλωτσιά στον κώλο. Τι να κάνουμε χρειάζεται και η ξένη επέμβαση (που πάει θαυμάσια με κόκα κόλα και "σκλαβιά") για να πάρουν δρόμο μερικοί μερικοί. Από ανέξοδο αντιιμπεριαλισμό πήξαμε πια...
*
Άλλωστε και το δικαίωμα των Ελλήνων να καταναλώνουν κόκα κόλα με ξένη επέμβαση κερδίθηκε . Τι να σου πω, το ανελεύθερον, που υποτίθεται ότι ζούμε έκτοτε, δεν μου κακοφαίνεται καθόλου. Κι ας κόντεψα να πάθω δηλητηρίαση από ελληνικό σουβλάκι.
*
Ενώ στην Κωνσταντινούπολη, απ ότι ακούω, βρίσκεις κάτι κεμπάπ και φτηνά και μούρλια. Αυτό το τελευταίο το αναφέρω για να σου πω ότι o Greek moussaka δεν είναι μονόδρομος...
*

1/24/2005 02:23:00 μ.μ.  
Blogger talos said...

Λοιπόν, αν και η Κόκα-Κόλα έχει μια συμβολικότητα που είναι αναπόφευκτη - και αδικαιολόγητη στενά οικονομικά - νομίζω ότι ακόμα και σε συμβολικό επίπεδο, το να αγοράζει κάποιος προϊόντα έξω από τα μεγάλα brands δεν προκαλεί οικονομική καταστροφή - τουναντίον. Αγοράζοντας προϊόντα Γεράνι, και Τεμένια ενισχύω την οικονομία του τόπου μου δημιουργώ (περισσότερο από αν τα λεφτά μου πήγαιναν στην 3Ε και την Κόκα-Κόλα) δουλειές. Αυτό το πλασσάρισμα των πολυεθνικών ως μόνης εργασιακής δυνατότητας με την δίνει γιατί είναι ανακριβέστατο. (Παρεμπιπτόντως Σάκη, η αντίκρουσή σου του No-Logo βασίζεται στην υπεραπλούστευση των θέσεων της Klein και την παράκαμψη της βασικής της επιχειρηματολογίας, αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση, την οποία ευχαρίστως θα ξεκίναγα αν είχε άλλες 24 ώρες η ημέρα).

Επίσης, αφήστε τις κυβερνήσεις κατά μέρος. Στην Ελλάδα (σε κάποιο βαθμό), στην Γαλλία κτλ. δεν είναι εύκολο να σου πιουν το αίμα, γιατί κάποιοι είχαν βγει στους δρόμους και δώσανε την ζωή τους για να μην μπορούν. Επίσης η Ελλάδα ήταν κοντά στην Ευρώπη, έπρεπε να "απομακρυνθεί" από την "κομμουνιστική επιρροή", οπότε, όπως και σε πολλές άλλες χώρες του κόσμου, μας πέταξαν λίγο Κεϋνσιανισμό (λίγο, λόγω σημασίας - στην Γαλλία έρριξαν περισσότερο) για να μην φωνάζουμε. Μπράβο μας. Όλα αυτά είναι υπό αίρεση πάντα γιατί πάντα οι πολυεθνικές (ή οι μονοεθνικές δεν έχει σημασία) έχουν σαν στόχο την μεγιστοποίηση των κερδών τους, οπότε πάντα διεκδικούν να μειώσουν το μερίδιο του κόστους εργασίας και την φορολογίας στο συνολικό κόστος του προϊόντος. Αν μας βρουν εύκαιρους και βολικούς (αν δεν υπάρχει κοινωνικό, πολιτικό και άρα, έμμεσα, οικονομικό κόστος) πολύ εύκολα θα ξανακυλήσουμε σε εποχές έντασης της εκμετάλλευσης - αλά Ινδονησία...

Είπα Ινδονησία και τι θυμήθηκα; Θυμήθηκα ότι η Ινδονησία είχε μια κυβέρνηση μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 60 που αρνιόνταν να δώσει τον πληθυσμό τους βορά στην εξαθλίωση (ήθελε να ανεβάσει το επίπεδο ζωής του πληθυσμού - άκουσον, άκουσον...!) Αυτά υπό την πίεση ενός μαζικού και ισχυρού ΚΚ, (το τρίτο σε αριθμό μελών στον κόσμο). Η κυβέρνηση ανετράπη, οι κομμουνιστές κατασφάγηκαν σε αριθμούς που μόνο ο Πολ Ποτ πλησίασε στην περιοχή τον αιώνα μας (~1 εκατομμύριο λένε οι δολοφονηθέντες!) και η Ινδονησία μπήκε στην θέση της. Έκτοτε η ολιγαρχία που κυβερνά την χώρα δεν έχει κανένα πρόβλημα να εμποδίζει το συνδικαλίζεσθαι, να πατάσσει κάθε αντίθετη γνώμη και να αποτελεί "εξαιρετικό" (μέχρι το κραχ του 1997) προορισμό των Δυτικών επενδύσεων - μηδαμινό κέρδος από τις οποίες πήγε στον πληθυσμό, και σημαντικό στην ολιγαρχία: ένα εξαιρετικά παραγωγικό μοντέλο.

Άρα ναι, "ο ισχυρός και ο εκμεταλλευτής όπου βρεί τα κάνει" - αλλά δημιουργεί εκείνος τις συνθήκες για να βρει και να τα κάνει. Είναι λίγο άκομψο να κατηγορούνται οι (καταληστευμένοι από παλιά από την αποικιοκρατία) λαοί του τρίτου κόσμου, ως υπέυθυνοι για τις κυβερνήσεις που τους επιβλήθηκαν με αλλονών λεφτά και με αλλονών τα όπλα - και οι οποίες έχουν κατασφάξει κάθε αντίσταση.

Τέλος θα ήθελα να μου πείτε (Σάκη) *μία* χώρα η οποία να ευημέρησε, με την έννοια της δημιουργίας και της συντήρησης μια μεγάλης μεσαίας τάξης, χωρίς μέτρα προστατευτισμού και κρατικό σχεδιασμό της οικονομίας. Μία.

Τέλος πάντων - όσο για την (ουσία του θέματος - αλλά ποιος νοιάζεται για το θέμα πια! :-) ) Κόκα-Κόλα, σε πρακτικό επίπεδο είναι πραγματικά ήσσον θέμα... Αμερικάνοι μέτοχοι και άρα φορολογικά έσοδα για τις ΗΠΑ, υπάρχουν και στην Total Fina Elf, ενώ η Pizza Hut είναι (νομίζω) πια σε Γαλλικά χέρια. Αντίθετα σε συμβολικό επίπεδο η "ηθική κατανάλωση" είναι μια συνειδητή επιλογή. Τιμωρείς με την καταναλωτική σου συμπεριφορά όσους περιπίπτουν στην αντίληψή σου ότι συμπεριφέρονται κραυγαλέα ανήθικα (κραυγαλέα γιατί ανήθικα συμπεριφέρονται οι περισσότεροι...). Εγώ δεν παίρνω προϊόντα της NEstle, όταν έχω επιλογή και δεν έβαζα βενζίνη σε πρατήριο Shell (γιατί έχω δει τι έκαναν στην Νιγηρία) μέχρι που συνέβη αυτό και μέχρι να μάθω νεώτερα.

Kuk, περί Γιουγκοσλαβικού πολεμου άλλη φορά... αλλά αυτό το "Άλλωστε και το δικαίωμα των Ελλήνων να καταναλώνουν κόκα κόλα με ξένη επέμβαση κερδήθηκε", αναφέρεται στη Ναύπακτο, το Ναυαρίνο, ή την εξόντωση των ΕΑΜοσυμμοριτών; Κόκα κόλα επίναν στην Γιουγκοσλαβία και επί Τίτο, χωρίς εξωτερικούς νταβατζήδες.

1/24/2005 05:19:00 μ.μ.  
Blogger kukuzelis said...

*
Σωστά talos. Το Ναυαρίνο είχα στον νου μου.
*

1/24/2005 07:21:00 μ.μ.  
Blogger Sakis Rizos said...

@ talos:

(1) ΣΧΕΤΙΚΑ με το: «νομίζω ότι ακόμα και σε συμβολικό επίπεδο, το να αγοράζει κάποιος προϊόντα έξω από τα μεγάλα brands δεν προκαλεί οικονομική καταστροφή – τουναντίον».

Να με συγχωρείς αλλά, προσωπικά τουλάχιστον, δεν είπα ποτέ ότι θα επέλθει «οικονομική καταστροφή» αν δεν αγοράζουμε τα μεγάλα brands. Επομένως, αυτό το επιχείρημά σου, εκτός από «δραματοποιημένο» είναι και, αν μη τι άλλο, ατυχές.

Αναφορικά με τα μεγάλα brands, ποιος τα καθιστά μεγάλα; Κανείς από μηχανής Θεός μήπως; Δεν νομίζω. «Η σχέση μεταξύ των brands και των καταναλωτών είναι ένα είδος συμβολαίου. Οι καταναλωτές εμπιστεύονται ένα brand υπό την προϋπόθεση ότι αυτό θα τους προσφέρει συγκεκριμένα οφέλη μέσω της ποιότητάς του, της τιμολόγησης, της προώθησης και της διανομής του. Έτσι, η ανάγκη των brands να προσελκύσουν και να διατηρήσουν αγοραστές αποτελεί δυνατό κίνητρο ώστε να προσφέρουν ποιότητα, αξιοπιστία κ.λπ....Τα brands είναι δημοκρατικές οντότητες. Δεν επιβάλλονται στους καταναλωτές. Ζητούν την ψήφο τους, τουτέστιν τα χρήματά τους. Ο καθένας ψηφίζει δίνοντας τα χρήματά του όπου αυτός θέλει.» Pro Logo: Don't shoot the brand!.

Εάν κάποιος δεν θέλει να αγοράσει τα μεγάλα brands, με γεια του και χαρά του. Αυτή είναι δική του απόφαση. Επί τη ευκαιρία, εδώ είναι και το φιλοσοφικό, αν θες, σημείο που διαφωνούμε. Εσύ θεωρείς ότι υπάρχει κάποιος «καλός άνθρωπος», «καλός οργανισμός», «καλό κόμμα» μια, τέλος πάντων, «ηθικά ανώτερη αρχή» εκεί έξω που ξέρει (πώς btw;) και θέλει το «καλό» (με ποιο κριτήριο, btw;) του κόσμου (ποιου κόσμου ακριβώς, btw;), ενώ εγώ λαμβάνω ως βασική αρχή την αρχή της ελευθερίας επιλογής του ατόμου.

(2) ΣΧΕΤΙΚΑ με το: «Αγοράζοντας προϊόντα Γεράνι, και Τεμένια ενισχύω την οικονομία του τόπου μου δημιουργώ (περισσότερο από αν τα λεφτά μου πήγαιναν στην 3Ε και την Κόκα-Κόλα) δουλειές. Αυτό το πλασσάρισμα των πολυεθνικών ως μόνης εργασιακής δυνατότητας με την δίνει γιατί είναι ανακριβέστατο.».

Όπως είπα και παραπάνω, πιστεύω στην ελευθερία επιλογής του ατόμου. Αν θέλει κανείς να αγοράσει προϊόντα Γεράνι κ.λπ. ας το κάνει. Δεν τον σταματάει κανείς. Σίγουρα, πάντως, όχι ο καπιταλισμός / φιλελευθερισμός / ελεύθερη αγορά τα οποία προσωπικώς ασπάζομαι. Άλλοι ήταν (και είναι) αυτοί που αποστέρησαν τις ελευθερίες του ατόμου...

Μπορεί, βέβαια, να μου αντιτείνεις: «και πού να το βρει το Γεράνι το καταναλωτής, και πώς να ανταγωνιστεί την Coca-Cola το Γεράνι» κ.λπ. Για να δούμε. Καταρχάς, ποιο είναι αυτό που πρέπει να κοιτάξουμε εδώ; Το συμφέρον του παραγωγού ή του καταναλωτή; Του καταναλωτή.

Μερικές σκέψεις: Υπάρχει το Γεράνι στο σημείο πώλησης, αλλά ο καταναλωτής δεν το αγοράζει. Γιατί; Ελευθερία επιλογής. Μπορεί να είναι ακριβότερο, μπορεί να είναι άγευστο, μπορεί να μην το γουστάρει για χίλιους άλλους λόγους. Δηλαδή τι; Θα πούμε στον καταναλωτή «αγόρασε το Γεράνι παρά το ότι δεν το γουστάρεις, διότι έτσι βοηθάς μια ελληνική επιχείρηση»;

Και γιατί να κοιτάξει ο καταναλωτής το συμφέρον του παραγωγού και να μην κοιτάξει το δικό του; Ας το κάνει ο παραγωγός το προϊόν του έτσι όπως το γουστάρει ο καταναλωτής και μετά αν αυτός θέλει θα το αγοράσει. Δεν το αγοράζει λόγω, π.χ., τιμής; Ας βρει τρόπο να ρίξει την τιμή τότε. «Και πώς να το κάνει αυτό ο καημένος;». Και τι με ενδιαφέρει, εμένα; -τον καταναλωτή. Αν δεν μπορεί να ανταγωνιστεί στην αγορά, ας παει στο σπίτι του.

Σχετικά, τέλος, με το «Αυτό το πλασσάρισμα των πολυεθνικών ως μόνης εργασιακής δυνατότητας με την δίνει γιατί είναι ανακριβέστατο». Ναι, είναι ανακριβέστατο, αλλά χρησιμοποίησε ποτέ κανείς το «μόνης»; Άλλο ένα «δραματοποιημένο» επιχείρημα που αναφέρεται σε κάτι που ποτέ κανείς δεν υποστήριξε...

(3) ΣΧΕΤΙΚΑ με το: «Επίσης η Ελλάδα ήταν κοντά στην Ευρώπη, έπρεπε να "απομακρυνθεί" από την "κομμουνιστική επιρροή", οπότε, όπως και σε πολλές άλλες χώρες του κόσμου, μας πέταξαν λίγο Κεϋνσιανισμό (λίγο, λόγω σημασίας - στην Γαλλία έρριξαν περισσότερο) για να μην φωνάζουμε. Μπράβο μας.».

Η προσωπική μου γνώμη: ναι, έπρεπε να απομακρυνθεί από την κομμουνιστική επιρροή. Αν όχι για κανέναν άλλον λόγο μόνο και μόνο, αν θες, κρίνοντας εκ του αποτελέσματος: είδαμε πού οδήγησε ο κομμουνισμός και οι ουτοπίες του διάφορες χώρες που τον ασπάστηκαν (και άλλες που τον «ασπάστηκαν»...). Και ας ρίξουμε και μια ματιά στις νυν κομμουνιστικές χώρες... Βόρεια Κορέα, Κούβα κ.λπ....όχι ό,τι καλύτερο για τους πολίτες τους...

Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες σχετικά με τον Κεϋνσιανισμό. Θα επιμείνω στην ουσία των λόγων σου. Θυμάσαι το Marshall plan των Αμερικανών; Το σχέδιο που ξελάσπωσε ολόκληρη την Ευρώπη μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και την έθεσε σε ανοδική τροχιά οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης;

Το έκαναν αυτό από την καλή τους την ψυχή οι Αμερικανοί; Το έκαναν από την «ηθική των προθέσεων»; Όχι. Το έκαναν βάσει του δικού τους συμφέροντος. Ως ένα μέτρο κατά, μεταξύ άλλων, της εξάπλωσης του κομμουνισμού στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο Ευρώπη. Είναι, λοιπόν, σαν να λέγεις: δεν έχει σημασία που οι Αμερικανοί (ή ο Κεϋνσιανισμός) το έκαναν και ξελάσπωσαν την Ευρώπη. Σημασία έχει ότι το έκαναν για το δικό τους συμφέρον. Ήμαρτον!!!

(4) ΣΧΕΤΙΚΑ με το: «γιατί πάντα οι πολυεθνικές (ή οι μονοεθνικές δεν έχει σημασία) έχουν σαν στόχο την μεγιστοποίηση των κερδών τους, οπότε πάντα διεκδικούν να μειώσουν το μερίδιο του κόστους εργασίας και την φορολογίας στο συνολικό κόστος του προϊόντος.».

Από πότε είναι ανήθικο το να προσπαθεί να μεγιστοποιήσει μια εταιρεία τα κέρδη της; Από πότε είναι κακό; Από...ποτέ! (Αρκεί βέβαια να πράττει σύμφωνα με τον νόμο). Και, αν θέλεις, μια εταιρεία είναι αυτόνομη οντότητα που γι’ αυτό δημιουργείται: για να αυξάνει τα κέρδη των μετόχων της. Και έχει ηθική υποχρέωση προς του μετόχους της να πράττει αυτό ακριβώς.

Όσο για το «οπότε πάντα διεκδικούν να μειώσουν το μερίδιο του κόστους εργασίας και την φορολογίας στο συνολικό κόστος του προϊόντος», καλά κάνουν. Αυτή είναι η ηθική υποχρέωση προς τους μετόχους. (Και, αν θες, έτσι μειώνονται και οι τιμές στα προϊόντα που αγοράζουμε όλοι εμείς ως καταναλωτές). Τώρα, οι εταιρείες κάνουν τη δουλειά τους και το κράτος τις ελέγχει ώστε «να μην ξεφύγουν». Σε ακούω να λες «ποιο κράτος; Το κράτος είναι υποχείριο των εταιρειών» και άλλους τέτοιους αριστερούς αφορισμούς. Ok, μπορεί να γίνεται κι αυτό κάποιες φορές. Έτσι είναι, όμως, οι δημοκρατίες. Ο καθένας επιδιώκει το συμφέρον του. Το κατά πόσο το κράτος –οι πολιτικοί αν θες- έχουν τα κότσια να είναι δίκαιοι αυτό έχει να κάνει με τους ίδιους. Οπότε, ποια είναι η λύση κατ’ εσέ; Να μην υπάρχουν ιδιωτικές επιχειρήσεις μήπως; Έγινε κι αυτό το πείραμα. Κράτησε 70 χρόνια πριν καταρρεύσει παταγωδώς...

(5) ΣΧΕΤΙΚΑ με το: «Τέλος θα ήθελα να μου πείτε (Σάκη) *μία* χώρα η οποία να ευημέρησε, με την έννοια της δημιουργίας και της συντήρησης μια μεγάλης μεσαίας τάξης, χωρίς μέτρα προστατευτισμού και κρατικό σχεδιασμό της οικονομίας. Μία.».

:-) Ξέρεις πολύ καλά να χειρίζεσαι τη γλώσσα... Νάτο, λοιπόν, εδώ τώρα το «logical fallacy» ("the straw man argument") ως δήθεν επιχείρημα. Μαζί με το «μία» να επαναλαμβάνεται...

Λοιπόν, υποστήριξα εγώ ποτέ την απόλυτη οικονομική ελευθερία; Είπα ότι ο προστατευτισμός είναι κακός στο σύνολό του; Είπα ότι δεν χρειάζεται ποτέ ο προστατευτισμός; Ναι, είμαι κατά του προστατευτισμού καταρχήν, αλλά δεν είπα αυτά που τεχνηέντως μου προσάπτεις.

Όσον αφορά στον «κρατικό σχεδιασμό» τι σημαίνει αυτό επακριβώς; Ότι το κράτος πρέπει να παρεμβαίνει στην οικονομία; Αν σημαίνει αυτό, δεν είπα ποτέ το αντίθετο. Άλλωστε, ξέρεις εσύ καμία χώρα όπου το κράτος δεν παρεμβαίνει; Όλες οι οικονομίες του κόσμου είναι ουσιαστικά mixed economies. Αν πάλι, ο κρατικός σχεδιασμός σημαίνει το κατευθυνόμενη οικονομία τύπου πρώην ΕΣΣΔ...

(6) ΣΧΕΤΙΚΑ με το: «Αντίθετα σε συμβολικό επίπεδο η "ηθική κατανάλωση" είναι μια συνειδητή επιλογή. Τιμωρείς με την καταναλωτική σου συμπεριφορά όσους περιπίπτουν στην αντίληψή σου ότι συμπεριφέρονται κραυγαλέα ανήθικα (κραυγαλέα γιατί ανήθικα συμπεριφέρονται οι περισσότεροι...).».

Και πολύ καλά κάνεις αν αυτό θέλεις να κάνεις. Χμ, είπα «θέλεις»; Δηλαδή, ελευθερία επιλογής. Μα, αυτό δεν είπα και εγώ παραπάνω;... :-)


ΥΓ. Αγαπητέ talos, πολύ τα χαίρομαι τα σχόλιά σου. Οξύνουν το πνεύμα!

ΥΓ2 @ arkoudos: σόρρυ που γράφω τόσο πολλά αλλά τι, να μην απαντήσω; Ελπίζω να μην σε πειράζει.

1/24/2005 09:41:00 μ.μ.  
Blogger talos said...

1. τουναντίον = "προκαλεί οικονομική ευεξία"
2.Εάν κάποιος δεν θέλει να αγοράσει τα μεγάλα brands, με γεια του και χαρά του.. Ωραία. Συμφωνούμε. Αυτό λέω και εγώ.
3. Εσύ θεωρείς ότι υπάρχει κάποιος «καλός άνθρωπος», «καλός οργανισμός», «καλό κόμμα» μια, τέλος πάντων, «ηθικά ανώτερη αρχή» εκεί έξω που ξέρει (πώς btw;) και θέλει το «καλό» (με ποιο κριτήριο, btw;) του κόσμου (ποιου κόσμου ακριβώς, btw;)Καθόλου. Από πού το συμπεραίνεις αυτό;
4. ενώ εγώ λαμβάνω ως βασική αρχή την αρχή της ελευθερίας επιλογής του ατόμου. Κι εγώ, κι εγώ. Μακρυά από κρατικές ή ιδιωτικές τυρρανίες και με γνώμωνα την δημοκρατικότερη και αντι-ιεραρχικότερη οργάνωση της κοινωνίας. Ούτε το ΚΚΣΕ ήταν ιεραρχικότερο από την σύγχρονη corporation.
5. Αν θέλει κανείς να αγοράσει προϊόντα Γεράνι κ.λπ. ας το κάνει. Δεν τον σταματάει κανείς. Ωραία, αυτό κάνω.
6. «και πού να το βρει το Γεράνι το καταναλωτής, και πώς να ανταγωνιστεί την Coca-Cola το Γεράνι»
Τα Κρητικά π.χ. αναψυκτικά δεν έχουν πρόβλημα διότι τα αγοράζουμε οι Κρητικοί της διασποράς από τοπικό πατριωτισμό - τα διπλά να έκαναν από την 3Ε.
7. Καταρχάς, ποιο είναι αυτό που πρέπει να κοιτάξουμε εδώ; Το συμφέρον του παραγωγού ή του καταναλωτή; Του καταναλωτή. Μ' αρέσει που τα διαχωρίζεις σαν να διαχωρίζονται. Εσύ μόνον καταναλωτής είσαι; Δεν είσαι εργαζόμενος ή παραγωγός;
8."αλλά χρησιμοποίησε ποτέ κανείς το «μόνης»;"
Υπάρχει σύμπαν και έξω από αυτό το θρεντ.
9. Και ας ρίξουμε και μια ματιά στις νυν κομμουνιστικές χώρες... Βόρεια Κορέα, Κούβα κ.λπ....όχι ό,τι καλύτερο για τους πολίτες τους...Η Β. Κορέα κυβερνάται από οικογένεια σχιζοφρενών. Οι Κουβανοί από την άλλη την έχουν (κατά μέσο όρο) καλύτερα από τους Δομικικανούς, τους Αϊτινούς και τους Μεξικάνους (με τους οποίους μπορεί να τους συγκρίνει κανείς λογικά - και όχι με τους Σουηδούς, ή τους Καναδούς). Ο δε αριθμός των πολιτικώς εκτελεσθέντων και στην Δομηνικανή Δημοκρατία όσο και στο Μέχικο υπήρξε και απόλύτα και σχετικά μεγαλύτερος από αυτόν της Κούβας (η οποία είναι και αυτή μια τυραννία, αλλά η λιγότερο εγληματική στην περιοχή).
10Είναι, λοιπόν, σαν να λέγεις: δεν έχει σημασία που οι Αμερικανοί (ή ο Κεϋνσιανισμός) το έκαναν και ξελάσπωσαν την Ευρώπη. Σημασία έχει ότι το έκαναν για το δικό τους συμφέρον. Ήμαρτον!!!Μόνος σου τα λες γιατί δεν είπα κάτι τέτοιο. Όλα έχουν σημασία. Αν μπορείς να πάρεις πέντε φράγκα από το αφεντικό γιατί σε φοβάται - μαγκιά σου.
11. Από πότε είναι ανήθικο το να προσπαθεί να μεγιστοποιήσει μια εταιρεία τα κέρδη της; Από πότε είναι κακό; Από...ποτέ! Καλά εγώ το είπα σαν δεδομένο - δεν διατύπωσα ηθική κρίση. Απλώς λέω ότι αν γίνει αυτό και δεν αντιδράσουμε θα δουλεύουμε και μεις για μισθούς Ινδονησίας γιατί αυτό θα επιβάλει η προσπάθεια μεγιστοποίησης κερδών (όχι ότι και τώρα έχουμε πλουτίσει...)
12. Άλλωστε, ξέρεις εσύ καμία χώρα όπου το κράτος δεν παρεμβαίνει; Όλες οι οικονομίες του κόσμου είναι ουσιαστικά mixed economies. Να που συμφωνούμε! Υπάρχουν και μη μικτές οικονομίες - στις χώρες του τρίτου κόσμου που τις διοικεί το ΔΝΤ και πεινάνε.

1/25/2005 12:55:00 π.μ.  
Blogger arkoudos said...

@ Σάκης: Φυσικά μπορείτε να γράψετε όσο θέλετε, ότι θέλετε.

@ όλους (ή σχεδόν όλους): Δεν είμαι πλέον μέρος της κουβέντας, καθώς (από την πρώτη στιγμή) δεν έγινε κατανοητό αυτό που έλεγα. Προσπάθησα άλλη μία - δεν τα κατάφερα.

Η κουβέντα όμως ήταν so far υπέροχη (εκτός από το μικρό ξεγλίστρημά της - η προσωπική επίθεση του Σάκη στον Ανώνυμο σχολιαστή) και έμαθα πολλά και πολύ χρήσιμα πράγματα.

Γουστάρω για την τροπή που πήρε, καθώς παρατίθονται απόψεις με επιχειρήματα (σωστά ή λάθος, δεν έχει σημασία)

@kuk:
Φυσικά και κάτι ξέρω... :)

1/25/2005 12:30:00 μ.μ.  
Blogger Professor HE Haralambides said...

Μη φτάσουμε και στην παράνοια όμως. Γιατί το αντίθετο παράδειγμα της κόκα κόλα είναι το Παπαδοπουλικό «αγόραζε Ελληνικά. Τα λεφτά σου γυρίζουν σε σένα» (για τους παλιότερους που θυμούνται!). Εμείς (η Δύση και η ουραγός Ελλαδίτσα μας) ανοίξαμε την πόρτα στο ελεύθερο εμπόριο και την παγκοσμιοποίηση. Τι να κάνουμε τώρα; Να την ξανακλείσουμε και να το πάρουμε βουκολικά; Δε γίνεται. Ήθελές τα και Παθές τα. Έλεγε η γιαγιά μου.

1/25/2005 08:47:00 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

Τούτο το blog έχει μεταφερθεί στην διεύθυνση http://www.arkoudos.com/... Οσες καταχωρήσεις υπάρχουν εδώ, μπορείτε να τις βρείτε και εκεί, και καλύτερες!