Τρίτη, Ιανουαρίου 11, 2005

Πάρε κόσμε!

Δύο (συν μία) διαφημίσεις που θεωρώ αποτυχημένες:

Στην σειρά των διαφημίσεων της Amstel, μία σκηνή είναι χειμερινή. Οι τύποι, έβαλαν τον χιονάνθρωπο μέσα για να μην κρυώνει.

Ε, λοιπόν ρε παιδιά, μου φαίνεται ακατανόητο πως μία εταιρεία οινοπνευματοδών ποτών μπορεί να διαφημίσει το ποτό της, με τέτοια μαστούρια! Οι τύποι είναι τόσο λιώμα, που είναι αδύνατον να συννενοηθούν μεταξύ τους - χάαααααλια και οι τρεις.

Το καλύτερο παράδειγμα εγκεφαλικής δυσλειτουργείας λόγω του αλκοόλ! :)




Σε αεροπλάνο, γίνονται αναταράξεις λόγω κακοκαιρίας. Ο ήρωας δεν μασάει με τίποτα. Η αεροσυνοδός ζητάει συγγνώμη μετά την πτήση αλλά ο ήρωάς μας την αποστομώνει: Nice flight. Μπαίνει στο αμάξι του (το οποίο η διαφήμιση μας προτέπει να αγοράσουμε) και η αεροσυνοδός αντιλαμβάνεται: "Nice flight"

Συγνώμη, τι καταλαβαίνετε εσείς; Εγώ πάντως καταλαβαίνω οτι με αυτά που έχει περάσει ο τύπος με το εν λόγω αυτοκίνητο, όλα τα άλλα του φαίνονται ...Nice flight!




Και μία παιδική:

"To Armani Black Code είναι το νέο ανατολίτικο άρωμα για άνδρες που σχεδιάστηκε αποκλειστικά από τον οίκο Giorgio Armani. Είναι ένα σοφιστικές και ακαταμάχητα ελκυστικό άρωμα που αποκαλύπτεται σταδιακά, αποκτώντας μια διαφορετική νότα ανάλογα με το δέρμα του κάθε άνδρα. Έχει δημιουργηθεί από αποστάγματα καπνού, δέρματος και σπάνιας ποικιλίας ξύλου ώστε να αναδύει ένα απολύτως αρρενωπό άρωμα."
Αν, παρόλη την αθώα περιγραφή που μιλάει για ένα "σοφιστικέ άρωμα" που όμως έχει δημιουργηθεί από "αποστάγματα δέρματος"(!), θέλετε να το αγοράσετε, θα το βρείτε εδώ...

Τι σχολιάζει περι τούτων ο Συνblogger Σάκης;


Τούτο το blog έχει μεταφερθεί στην διεύθυνση http://www.arkoudos.com/... Δεν έχει νόημα να κάνετε comment εδώ, αντιθέτως, αναζητήστε το ίδιο Post στο καινούργιο site!

4 Comments:

Blogger Sakis Rizos said...

Χμ, για να δούμε...

Τι θα πει "αποτυχημένες"; Προφανώς θα πει ότι...απέτυχαν σε κάτι. Σε τι; Προφανώς (πολύ μ'αρέσει αυτή η λέξη) απέτυχαν να...πετύχουν τον διαφημιστικό τους στόχο!

Πώς, όμως, ξέρουμε εάν μια διαφήμιση πέτυχε ή απέτυχε αν δεν γνωρίζουμε ποιοι ήταν οι διαφημιστικοί στόχοι της; Ιδού το ερώτημα. Και την απάντηση την ξέρουν μόνο αυτοί που έθεσαν τους διαφημιστικούς στόχους -ο διαφημιζόμενος και η διαφημιστική εταιρεία.

Επιπλέον, εκτός του ότι δεν γνωρίζουμε τον διαφημιστικό στόχο, δεν γνωρίζουμε συνάμα και το target group στο οποίο απευθύνεται η διαφήμιση -αν κι αυτό είναι πιο εύκολο να το μαντέψουμε συνήθως.

Επίσης, μεγάλοι διαφημιζόμενοι που επενδύουν τεράστια ποσά στη διαφήμιση, όπως αυτοί που αναφέρονται στο post και οι οποίοι συνεργάζονται με μεγάλες διαφημιστικές εταιρείες δεν κάνουν, συνήθως, λάθη στον σχεδιασμό της διαφημιστικής τους εκστρατείας -τουλάχιστον δεν κάνουν τραγικά λάθη.

Ειδικότερα τώρα: συμφωνώ, Γιάννη, η διαφήμιση της μπύρας δεν "κάθεται καλά" ούτε σε μένα. Δεν ξέρω, όμως, εάν είναι "αποτυχημένη" για τους λόγους, μεταξύ άλλων, που ανέφερα παραπάνω. Υποθέτω ότι η συγκεκριμένη διαφήμιση (και γενικά όλη η διαφημιστική εκστρατεία) δεν έχει ως πρωτεύον target group τα άτομα με τα δικά μου (και πιθανόν και τα δικά σου) δημογραφικά και ψυχογραφικά χαρακτηριστικά.

Αν έπρεπε να μαντέψω, θα έλεγα ότι η Amstel αποφάσισε να στοχεύσει σε νεότερο κοινό (οι προηγούμενες πιο "σοβαρές" διαφημίσεις της, αν θυμάσαι, έδειχναν τρεις φίλους μεγαλύτερης ηλικίας από ό,τι δείχνουν οι τωρινές).

Τώρα, γιατί τα μοντέλα στις διαφημίσεις της παρουσιάζονται "μαστούρια", ραδίκια κ.λπ. Δύο πιθανές εξηγήσεις: (α) η Amstel αποφάσισε να κάνει τις διαφημίσεις της πιο χιουμοριστικές -"αυτό είναι χιούμορ;;;!!!", σε ακουω να λες. Για σένα και για μένα δεν είναι, αλλά πιθανότατα εμείς δεν ανήκουμε στο target group. Για κάποιο νεότερο target group, όμως, μπορεί να είναι. (β) μπορεί -ουσιαστικά είναι σίγουρο- η εταιρεία να έκανε κάποιες έρευνες καταναλωτών και να ανακάλυψε ότι το συγκεκριμένο target group συμπεριφέρεται ως "ραδίκι", άρα για να είναι πιο relevant στο target group η διαφήμιση χρησιμοποιεί "ραδικίσιους" χαρακτήρες.

Όσον αφορά στη διαφήμιση με το αυτοκίνητο: εσύ μπορεί να βγάζεις το συμπέρασμα "με αυτά που έχει περάσει ο τύπος με το εν λόγω αυτοκίνητο, όλα τα άλλα του φαίνονται ...Nice flight!", δηλαδή συνδέεις το concept της διαφήμισης απαραίτητα με το αυτοκίνητο, ενώ εγώ, για παράδειγμα, μπορεί να μην κάνω αυτήν την σύνδεση, αλλά να σκεφτώ ότι "α, και μένα μ' αρέσει ο έλεγχος, δεν μασάω στα αναπάντεχα γεγονότα, δεν πανικοβάλλομαι ποτέ, βρίσκω πάντοτε λύσεις, είμαι σαν κι αυτόν, να, και στις γυναίκες (αεροσυνοδός) αρέσουν τέτοιοι άντρες κ.λπ." οπότε συνδέω το concept με ψυχογραφικά attributes και όχι με το αυτοκίνητο και το fit που νιώθω με τον τύπο της διαφήμισης μπορεί να μεταφερθεί και ως fit με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο.

Τέλος, σχετικά με το άρωμα, ο copywriter (ο κειμενογράφος δηλαδή) δεν το σκέφτηκε και πολύ -αν υπήρχε βέβαια!

1/12/2005 01:05:00 π.μ.  
Blogger Your Man said...

Αφενός θα συμφωνήσω με τον Σάκη για το τι είναι η αποτυχημένη διαφήμιση και τι όχι.

Ως καταναλωτές είμαστε αρκετά συχνά πολύ κοντόφθαλμοι για να δούμε τι είναι πετυχημένο και τι όχι.

Τηνν διαφήμιση δε την έχω δει, γιατί δε βλέπω τηλεόραση και ειδικά γύρω στις γιορτές.

Μπορεί η Amstel και η κάθε Amstel απλά να πειραματίζεται. Εδώ σου δείχνει αυτή τη διαφήμιση, στην Αλβανία δείχνει την τάδε, στην Ιταλία την τάδε και αφού δει τι "έπιασε" η κάθε καμπάνια, αποφασίζει τι θα παίξει στις βασικές τις χώρες: δυτική Ευρώπη, Αμερική και ΝΑ Ασία.

Είμαστε δηλαδή, πειραματόζωα, ή αν θέλεις κατά το marketingότερο, test country.

Άλλωστε οι διαφημίσεις δεν είναι για να συνδέσουν το activity με το προϊόν. Τι να σου πει, ότι έχει ωραία γεύση; Ότι πίνεται παγωμένη; Ότι είναι από την Ολλανδία; Ε εντάξει μωρέ, όλες έτσι είναι, πώς να διαφοροποιηθεί κι αυτή; Κάτι άλλο πρέπει να κάνει και να σου δείξει το παρεΐστικο χαρακτήρα του προϊόντος. Και σου κάνει το association στο μυαλό σου: παρέα = Amstel.

Άλλωστε γιατί νομίζεις ότι αγοράζουμε ακόμα Coca Cola όταν η Pepsi έχει καλύτερη γεύση (για τους περισσότερους από εμάς, όταν δεν ξέρουμε τι πίνουμε, έχει αποδειχτεί σε πάρα πολλά blind tasting tests).

Το λογότυπο μετράει μόνο. :)

Και τέλος, για την άλλη, τη διαφήμιση με το τουτού (την είδα το καλοκαίρι με το Euro και τους Ολυμπιακούς, εντάξει; είπαμε δεν βλέπω TV): Λέγε ότι θες, το γκομενάκι δεν παίζεται!

1/12/2005 04:27:00 π.μ.  
Anonymous Ανώνυμος said...

Δουλεύοντας κάποια χρόνια σε αντικείμενο πολύ σχετικό με τον διαφημιστικό χώρο και τις εταιρίες - μάρκες που επιθυμούν να τρέχει το προϊόν τους από τις βρύσες μας, έχω σχεδόν φτάσει στα όρια της παραίτησης ύστερα από όλες τις βλακείες που έχουν δει τα μάτια μου και έχουν ακούσει τα αυτιά μου, τόσο από τις ιδέες που βγαίνουν στον αέρα όσο και από αυτές που δέν βλέπουν ποτέ το φως της δημοσιότητας και μένουν για πάντα στα συρτάρια των δημιουργών τους.

Θα έλεγε κανείς ότι υπάρχει μία τεράστια έλλειψη έμπνευσης και δημιουργικότητας, η οποία σε συνδυασμό με την συνήθως ατυχέστατη αντιγραφή ξένων concepts και την εμμονή των εταιριών να κάνουν κάτι "BIG" οδηγεί σε οπτικές εμπειρίες - ερεθίσματα που το μόνο που καταφέρνουν είναι να σε εξοργίσουν και να σε κάνουν να απορήσεις (με το στόμα να χάσκει ανοιχτό) ένα ή όλα απο τα κάτωθι:

- Τί εννοεί ο ποιητής?
- Σε ποιον/ποιους απευθύνεται?
- Γιατί χρησιμοποιεί ηλίθιους τρόπους για να περάσει ηλίθια μηνύματα, δεδομένου ότι έχει άπειρα λεφτά και δυνατότητες να μεγαλουργήσει?

Συμφωνώ με τις απόψεις που αναφέρθηκαν περί διαφορετικότητας μιας καμπάνιας (ζούμε άλλωστε στην πιο ανταγωνιστική εποχή σε όλους τους τομείς) και περί ορισμού της αποτελεσματικότητας μιας διαφήμισης (αν και δεν πιστεύω ότι απλά το κάνεις "φασαρία" είναι αρκετά καλό για να σε προσέξει και - κυρίως - να σε εκτιμήσει ο απλός καταναλωτής).

Επίσης (για να είμαι δίκαιος) πραγματικά θαυμάζω τις έξυπνες ιδέες που κατά καιρούς χρησιμοποιούνται για διαφημιστικούς σκοπούς και όντως πάνε τη μάρκα πολλά επίπεδα περαιτέρω από την απλή παρουσίαση/υπενθύμιση (βλ. π.χ. Johnnie Walker ...).

Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα λυπούμαι πραγματικά με τα πρότυπα νεολαίας που βλέπω να προβάλλονται και δεν θέλω σε καμία περίπτωση να πιστέψω ότι οι σημερινοί έφηβοι βρίσκονται στην πλειοψηφεία τους σε αυτήν την κατάντια.

Προσωπικά δεν απέχω τραγικά από αυτές τις ηλικίες, αλλά απο αυτά που βλέπω γύρω μου και απο τον κοινωνικό μου κύκλο δεν διαπιστώνω ότι αυτή η προβαλλόμενη ομάδα αποχαυνωμένων ή/και χαζοχαρούμενων νέων αποτελεί την πλειοψηφεία, έτσι ώστε να θεωρείται target group, ούτε νομίζω ότι είναι φιλοδοξία των περισσότερων νέων να γίνουν έτσι.

Και ναι αναφέρομαι κι εγώ στις νέες διαφημίσεις της Amstel καθώς και της ΤΙΜ και του Μilko ... η χαζομάρα σε όλο της το μεγαλείο... νέοι που δεν κάνουν τίποτα, βαριούνται, χάσκουν, ζητούν τα περισσότερα χωρίς καμία προσπάθεια .... όλα για τον (υποτιθέμενο) χαβαλε ... λες και δεν τους απασχολεί τίποτε άλλο ...

Συγγνώμη... ακόμα κι αν υπάρχει αυτό το target group σε σημαντικά ποσοστά, μήπως θα έπρεπε οι εταιρίες να αναγνωρίσουν την ευθύνη τους και να προσπαθήσουν να περάσουν πιο "υγιείς" εικόνες στους νέους μας (τι λέω τώρα, ε?) ...

Για να μην αναφερθώ σε άλλες ανεκδιήγητες διαφημίσεις που δείχνουν αγόρια με περισσότερη λαγνεία και θηλυκότητα ακόμα και από την Βάνα Μπάρμπα ... (βλ. Hair styling προϊόντα κλπ.)...

Για να μην παρεξηγηθώ ... δεν έχω τίποτα με τους νέους που επιλέγουν αυτό το image/look/στάση ζωής όυτε με τους gay ... απλά θεωρώ απαράδεκτη την τάση των εταιριών να μας βομβαρδίζουν με τέτοιες εικόνες ξεχειλωμένης δήθεν ευημερίας γενικά (τα ανωτέρω είναι μερικά μόνο παραδείγματα) και έλλειψης οποιουδήποτε προβληματισμού ...

Το πιο εξωφρενικό δε απ' όλα είναι ότι όταν έρθει η ώρα της κρίσης ("Πόσο αυξήθηκαν οι πωλήσεις μας?") και τα αποτέλέσματα δεν είναι τα καλύτερα, όλοι πετροβολούν τις διαφημιστικές για το ότι δεν έκαναν καλή δουλειά και εκέινες με τη σειρά τους απαντούν ότι "Η διαφήμιση ήταν πολύ 'προχωρημένη' - 'too good' για το ελληνικό κοινό και γι' αυτό δεν πέτυχε τους στόχους"!!!!!

Oh p-l-e-a-s-e ..... μακάρι να μη γίνουμε ποτέ good enough για να αξίζουμε τέτοιες διαφημίσεις ...

ΣΣ

1/13/2005 12:17:00 μ.μ.  
Blogger Sakis Rizos said...

ΣΣ, πάρα πολύ εύστοχο το σχόλιο σου!

1/13/2005 02:30:00 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home

Τούτο το blog έχει μεταφερθεί στην διεύθυνση http://www.arkoudos.com/... Οσες καταχωρήσεις υπάρχουν εδώ, μπορείτε να τις βρείτε και εκεί, και καλύτερες!